Οι έφηβοι τοποθετούνται για το εκπαιδευτικό σύστημα

Αρθρογραφος: Ομάδα Σύνταξης
Ημ/νια Έκδοσης: 02/05/2019
Κατηγορίες: Προσκοπική Ζωή, Κοινωνία


Στα πλαίσια της 35ης Πανελλήνιας Ανιχνευτικής Πολιτιστικής Ενημέρωσης (ΠΑΠΕ) εκπρόσωποι Κοινοτήτων (ομάδες εφήβων Προσκόπων) από όλη την Ελλάδα, συγκεντρώθηκαν σε forum και συζήτησαν θέματα που αφορούν στην εκπαίδευση, τις δυσλειτουργίες του εκπαιδευτικού συστήματος και την επίδραση που έχουν τόσο στους μαθητές όσο και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.


Το forum  αποτελεί μια δημοκρατική διαδικασία στην οποία συμμετέχουν οι Ανιχνευτές και οι Ανιχνεύτριες (έφηβοι ηλικίας 15-18 ετών) και σκοπό έχει να αναδείξει τη φωνή των εφήβων προσκόπων, τα θέματα που τους απασχολούν και τους προβληματίζουν. Στο forum συμμετέχουν 15 Ανιχνευτές/Ανιχνεύτριες από ισάριθμες Κοινότητες που συμμετέχουν στην ΠΑΠΕ.  Οι 15 Ανιχνευτές επιλέγουν το θέμα συζήτησης και χωρίς καμία παρεμβολή από ενηλίκους καταλήγουν από κοινού σε ένα συμπέρασμα, μία πρόταση, την οποία διαβάζουν στην τελετή έναρξης της ΠΑΠΕ μπροστά σε όλους τους Ανιχνευτές, τις Ανιχνεύτριες και τα Ενήλικα Στελέχη από όλη την Ελλάδα, αλλά και το ευρύτερο κοινό που παρακολουθεί την εκδήλωση.

Το forum  της 35ης ΠΑΠΕ κατέληξε στα εξής συμπεράσματα:

  • Έχει καλλιεργηθεί στους Έλληνες μαθητές αίσθημα βαθμοθηρίας, το οποίο είναι λανθασμένο. Κύρια προτεραιότητα των μαθητών είναι η επίτευξη υψηλής βαθμολογίας στις σχολικές εξετάσεις  με αποτέλεσμα να υποβαθμίζεται η γενική μόρφωσή τους.
  • Επικρατεί η λανθασμένη αντίληψη κατά την οποία η όποια αποτυχία των υποψηφίων στις εξετάσεις, συνεπάγεται γενικότερη αποτυχία στη ζωή.
  • Προβληματίζει η συνεχής αλλαγή των εκπαιδευτικών συστημάτων από την εκάστοτε κυβέρνηση, η οποία δεν επιτρέπει στους μαθητές να κάνουν μακροχρόνιο προγραμματισμό.

Θεωρούμε πως οι νέοι άνθρωποι μπορούμε να προτείνουμε λύσεις και καταθέτουμε ορισμένες προτάσεις σε αυτή τη κατεύθυνση:

  • Χρειάζεται να δοθεί περισσότερη έμφαση στα μαθήματα γενικής παιδείας, με σκοπό την ευρύτερη ανθρωπιστική και ηθική καλλιέργεια του ατόμου.
  • Είναι απαραίτητη η συνεχής επιμόρφωση και η ορθή αξιολόγηση των καθηγητών, προκειμένου να ασκούν όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά το επάγγελμά τους.
  • Είναι κρίσιμη η σωστή υλοποίηση του μαθήματος του επαγγελματικού προσανατολισμού, με σκοπό να δοθεί έναυσμα στους μαθητές ώστε να ανακαλύψουν την ευρύτητα των επαγγελματικών επιλογών με έμφαση στον πρωτογενή τομέα και την αγροτική παραγωγή.
  • Απαιτείται δραστικός εκσυγχρονισμός των υποδομών του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.
  • Είναι απαραίτητο να ακούγεται η φωνή των μαθητών μέσα από διαμορφωμένους θεσμούς, που οφείλει να θεσπίσει το κράτος.

Θα πρέπει να αποτελέσουμε φορέα αλλαγής της εκπαιδευτικής πραγματικότητας τόσο εμείς οι μαθητές όσο και όλοι οι εμπλεκόμενοι με τα ζητήματα εκπαίδευσης. Ένα λειτουργικό εκπαιδευτικό σύστημα συμβάλλει πάντοτε καθοριστικά στη πρόοδο της κοινωνίας. Ας προσπαθήσουμε, λοιπόν, να γίνουμε η απαρχή μιας αλλαγής κάνοντας πράξη τα λόγια του Ιδρυτή μας «να αφήσουμε τον κόσμο λίγο καλύτερο από ότι τον βρήκαμε».